Filmrecension Benda Belili

source site Det var länge sedan en film gjorde mig så sprittande glad som ”Benda Belili!”. Och säkert bra mycket längre sedan en dokumentär gjorde det.
Fransmannen Renaud Barret har tanken att med kamerans hjälp utforska det nattliga livet i Kinshasa. Nästan genast stöter han dock på de polioskadade och förlamade män som med sina handikappcyklar samlas vid en rondell, eller i zoologiska trädgården för att spela musik tillsammans. Och som de gör det. De lever på gatan, sover på kartongbitar, men deras musik är rent paradisisk. Deras musik är hoppet, glädjen och även kraften.

amoxil buy online UK

see Fransoserna bestämmer sig för att lämna sin ursprungliga idé följa Staff Benda Belili och försöker få ihop de pengar som behövs för att de ska kunna ge ut en skiva. Dessutom sammanför de gruppen med den unge tonåringe pojke som spelar ”ensträngad burk” på gatorna. Han blir en av dem. Men skivutgivningen har inte bara ekonomiska hinder, några av männen bor på ett härbärge med sina familjer. Och en natt brinner härbärget ner….

go site Filminspelningen med Staff Benda Belili pågår i sex år och jovisst, det blir både skiva till slut (”Tre tre forte” och en fantastisk och succéartad världsturné och denna film. De kom, sågs och segrade.

source site Trollkarl Henrik Silver

Locka kunder till mässmontern eller impa på kunder med en trollkarl

Vi har ett brett sortiment av ljudabsorbenter billigt för kontor och offentlig miljö

antibiotics cost no insurance Svenska DJ skolan

En dröm för många musikintresserade är att gå en dj utbildning

azithromycin 500mg buy online Musiken är vacker som en soluppgång och kraftfull som ett energipulver. Männens historia makalös och en inspiration för vem som helst runt om i hela världen oberoende av klass och bakgrund. Staff Benda Belilis insats är till slut kanske bara en droppe i havet, att ge fokus åt gatubarn i Kongo, och glädja världen med sin musik – men det är så mycket mer än de flestas. Filmen lyckas med sin närhet och kärlek till personerna och miljön att levandegöra något väldigt primärt för hela mänskligheten. Power to the people. Och dans. Och glädje. Och inspiration.